måndag 7 december 2020

Här kommer jag med en coronafri julgran-i tusen bitar

 

Precis så känns våran julgran i pandemitider. Visserligen i tusen bitar, men ändå. 
Den har garanterat inte drabbats av coronan. Även om man skulle kunna tro det. 
Tvärtom så är granen covid-19-säkrad. 
Granen har inte träffat några mänskliga varelser sedan julen 2019. Det var på den tiden världen fortfarande andades frihet från kinesiska virusattacker. 
Så när vi efter förra julen packade ner vår plastgran i små bitar i en svart sopsäck, kunde vi inte ens drömma om årets julfasa. Sedan dess har den vilat i all sköns ro i vårt hermetiskt tillslutna förråd. 
Inte för en sekund tror jag julgranar kan bära på smittan. Aldrig i livet. 
Däremot har vi lite till mans blivit nippriga. Ser faran i snart sagt allt tänkbart. 
Jag ser det tydligen när jag kör omkring i byn. Medborgarna smyger runt gathörnen som om fan själv vore lös. 
Jag träffade Ingrid idag. 
Vi stod 15 meter från varandra och skrek. 
”Nej, vi har ingen coronan i familjen,” vrålade Ingrid så permanenten raknade. 
Inte konstigt alls att vi ser skogstroll i årets julgranar. Fattas bara annat.
Hur som helst, våran julgran bli alltid gran(n) i stugan.


OBS: Tomteluvan i toppen av granen

 

Inga kommentarer: