måndag 28 december 2020

Lommaborna som skapade guldkant på Calle Rockbäcks Blogg 2020

På löpsedeln har ni merparten av mina hjältar under året som gått. Det handlar om ett 70-tal medborgare i Lomma kommun. Utan er insats hade mitt bloggliv förvandlats till något av vilse i skogen. 
Det lokala inslaget på bloggen har genom åren blivit allt mer viktigt. Så var det inte när jag sjösatte bloggen i juli 2008. Då fångades världen upp, paketerades till lämplig brygd och kördes ut på bloggen. 
Det var på den tiden sociala medier på nätet var ett okänt begrepp. Fanns helt enkelt inte till. 
Min lilla enkla blogg fick stor uppmärksamhet. Inte minst av Sydsvenskan, Kvällsposten och Lokaltidningen i Lomma. Dåtidens kommunhövding, Anders Berngarn, sa med darr på stämman: 
”Lommas egen bloggare.” 
Idag snart 13 år senare är läget annorlunda: det lokala inslaget allt mer viktigt. 
Det märks tydligt på löpsedeln med alla härliga Lommabor som år 2020 trätt fram på Calle Rockbäcks Blogg. 
Aldrig har jag mötts av vresiga Lommabor, utan nästan ödmjuka över att få vara med på bloggen. 
Vissa har berättat om sina öden och äventyr i livet. Gert Olsson skrev till och med en förtjusande liten bok om sitt fantastiska Lommaliv. 
Andra har bara varit glada över få ställa upp under detta dystra år. Sprida glädje när det där förbannade viruset legat som ett hotfullt moln över våra huvuden. 
För så har det varit. 
Oron över pandemin bland Lommaborna har varit-och är-stor. Jag vill tacka er alla för en storslagen insats 2020. 
Vill du också vara med på bloggen? 
Kontakta då mig. 
Lätt som en plätt. 
Visst är livet fantastiskt. 
FOTNOT: om jag missat någon, ber jag om ursäkt. Alla eventuella möten har skett under betryggande corona-avstånd.

 

Inga kommentarer: