lördag 26 december 2020

Tingeling: Coronavaccin-ljuset i mörkret har landat i Sverige

 The Eagle has landed! 
Ett berömt citat från den första månlandningen 1969. Det första jag fick i huvudet när jag vaknade i morse. 
Nyheten om vaccin mot covid-19 kommit till Sverige gjorde mig glad. Motgiftet kom inte med raketfart, utan med lastbilar från Belgien. 
Även påve Franciskus uppmärksammade vaccinet i sitt traditionella jultal och sade: 
”Vaccin är ljuset i mörkret.” 
Själv hamnade jag i all hast tillsammans med Tingeling i den första Disneyfilmen om Peter Pan 1953. 
Peter Pan-pojken som vägrade bli stor. 
Såg den som barn.
På Palladium i Malmö.
Kunde i morse känna av Tingelings magiska stoft som fick Peter Pan och hans vänner att flyga. 
Minns John Darling med sin höga hatt. 
För inte tala om Kapten Krok. 
Jag kan fortfarande bli lycklig, när jag tänker på filmen. Ett makalöst äventyr för en liten gosse. 
Därför hoppas jag på att Tingelings magiska stoft sveper över coronavaccinet, så vi alla kan flyga ut över världen 2021. 
Friska och glada, sjungande: 
”You Can Fly! You Can Fly! You Can Fly!” 

 

Inga kommentarer: