torsdag 3 december 2020

Breaking News: Hjälpmedelsanvändare i Lomma kommun kan få betala till våren

 

Själv är jag en en s k brukare (övermåttan trist ord), av en rullator som kommunen kom hem med till mig för mer än sex år sedan. 

Det är en riktig Rolls Royce Phantom i sammanhanget. Kostade och kostar inte mig ett öra. 
Använder den mest inomhus. Det är där som de flesta fallolyckorna inträffar. 
Guld värd. 
Från och med våren 2021 kan den komma kosta mig 60 kr/mån. Det är den summan hjälpmedelsanvändare i Lomma kommun kan komma att få betala i framtiden. 
Socialnämndens ordförande, Susanne Borgelius (M), redan ut begreppet. 
Jag ställde en rak fråga. 
Svaret får ni här: 
”Kostnaden kommer att vara 60 kr/mån, oavsett hur många hjälpmedel en person har. Syftet är att säkerställa att de hjälpmedel som är ute hos våra kommuninvånare används. De som inte används återlämnas så att de kan komma någon annan till nytta. 
Ett annat syfte med avgiften är, att säkerställa de hjälpmedel som finns hos våra invånare, är säkra och servas som de ska. 
Vi har inte börjat att ta ut kostnaden än. De tekniskt/administrativa rutinerna är ännu inte på plats. Trolig start är våren 2021. 
Med vänlig hälsning, Susanne Borgelius." 
Klar besked således från moderaten Susanne. 
Frågan som kvarstår, är vad kommunens pensionärs-och handikappsorganisationerna och den politiska oppositionen säger om den framtida kostnaden för redan svårt sargade medmänniskor. 
Det känns som vi för tillfället har nog med att skydda oss från pandemin.
 Oppositionsrådet, Per Bengtsson(S), svarar så här: 
”Hjälpmedel bör finansieras via de gemensamma skattepengarna, istället för att var och en betalar en avgift. Vad händer med den som avstår ett hjälpmedel för att det anses för dyrt? Vilka kostnader drabbas socialnämnden av när människor som borde gått med rullator istället trillar och bryter höften? Jag är orolig att den här avgiften biter sig själv i svansen, ” bemöter alltså socialdemokraten, Per Bengtsson, den bestämda kommunala hyresavgiften.
 Här nedanför är sjukgymnasten, Eva Clarin, hemma hos mig med en ny fräsig rullator. 
Ännu så länge gratis.
Snart är det roliga slut.

 

Inga kommentarer: