söndag 12 juli 2020

Hallå Lomma kommun-byt namn på Sommargatan!

Någon i kommunhuset åkte på en tankevurpa, när man döpte om Kajgatan i hamnen till Sommargatan. En gågata under den begränsade sommartiden 1 juli till den 19 augusti. Namnet är det absolut inget fel på. 
Problemet är att Sommargatan finns sedan tidigare i hamnen. Vilket kan ställa till trassel för de som bor utefter den riktiga Sommargatan. 
Den äkta Sommargatan löper rakt ut bland sanddynorna med kitesurfarna vid Lomma Beach.
Så här såg det ut på bloggen den 8 september 2016. Mitt löp förkunnade, att nu hade hamnen fått Sommargatan. 
Det är ett läckert gatunamnet. 
Lite som Carl-Antons kylskåps kall fil, skrev jag då. 
Det är nämligen jag och min hustru som hittat på namnet. 
Jo, vi är stolta över namnet.
Därför föreslår jag att kommunen till nästa sommar döper om Kajgatans Sommargatan till Lommaströget. 
Lätt som en plätt.
Allt för slippa förväxling.
I en Köpenhamnsguide läser jag: 
Ströget (Strøget) är Köpenhamns berömda gågata, som går mellan Rådhuspladsen i väst och Kongens Nytorv i öst. 
Om Lommaströget skulle man kunna skriva, kort och gott. Går från ena hållet till det andra hållet. 
Inget märkvärdigt alls. 
Bara så, liksom. 
Enkelt och kul.
Här nedanför några andra gatunamn som jag och min hustrun är husse och matte åt. Rätt så kul, faktiskt.

Inga kommentarer: