lördag 11 juli 2020

Gillar blåsten: Bjärredsbon Carl-en av tusentals kitesurfare i Sverige

Jag träffade Bjärredsbon Carl i våtdräkt i slutändan av Lomma Beach. Något av kitesurfarnas paradis. 
Lördagens vindar utmärkta. 
Du står på en bräda och drivs fram av vinden med hjälp av en kraftdrake. De mest våghalsiga ger sig på de mest våghalsiga trick. 
Kraschlandning i vattnet är en del av sporten.
”Idag är det en perfekt vind för min egen del, runt 7-8 m/sek blåser det. Det gillar jag. Över 10 m/sek blir det problem. Det är vindar för de riktiga stjärnorna på kitesurfing,” berättar Carl för mig. 
Lördagen är också en dag som inte alls lockar till bad. Ja, om du inte som Carl har på dig en våtdräkt.
Vinden är faktiskt kylig.
Jag hackade tänder när jag kom hem.
Det enda jag ser är de färgglada drakarna som sveper fram över Lomma Beach. I ett snöre på en bräda hänger något som kunde varit Carl. 
Badstranden tom på folk. 
Den nedersta bilden är från Lomma Beach, hur det sett ut ett annat år den 11 juli. Det är bara kitesurfarna och Folkhälsomyndigheten som gillar den översta bilden från idag. 
Märklig sommar. 
Glassen smälter i alla fall inte.

Inga kommentarer: