måndag 6 juli 2020

Sommargatans premiärvecka i Lomma-regn, rusk och stormbyar

Vädret blev inte riktigt som restaurang-och butiksägarna tänkt sig. När Kajgatan nere i Lomma hamn förra måndagen förvandlades till en gågata, med det läckra namnet Sommargatan, var förväntningarna stora: bord ställdes ut, blomsterlådor och parkbänkar strippade gatan till allmän trevnad. 
De två föregående somrarna storslagna sommarväder ingav förhoppningar. Sommargatan skulle bjuda på mys, skratt, flanörer, kram, turister och god mat. 
Inga bilar.
Och gosigt väder.
I stället slog en normal svensk sommar till. Tempen brakade ner från värmeböljans 30 grader till 14-17 grader. 
Eländet ramades in med regn, rusk och stormbyar som fick Öresunds vågor piska trädtopparna.
Sommargatan blev Höstgatan.
Jag upplevde själv den drastiska förändringen i torsdags. Blev blöt in på kalsongerna i ett skyfall som drog in över Lomma
Skrev om det på bloggen. 
Vad skulle jag annars göra? 
Hur blir då vädret framöver? 
Kollar in SMHI:s 10-dygns prognos. 
Inget kul alls. Blir lika sur som Sommargatan. 
Mer regn och stormbyar är att vänta. 
Fast SMHI har haft fel förr. 
Vi hoppas på det.
Även om det just nu börjar regna utanför mitt fönster.
Mitt i solskenet. 
En svensk sommar som jag även kämpade med som barn.
Om inte annat, så vill Sommargatan bjuda oss på mys, skratt, flanörer, kram, turister och god mat. 
Inga bilar.
Och gosigt väder.
Bort sura sommar. 
Heja Sommargatan! 
Ge aldrig upp.
 
Rubrik i Sydsvenskan idag:

Inga kommentarer: