torsdag 9 juli 2020

Nytt bloggår: ”Jag skulle blivit spelman med knätofs”

På hedersplats i mitt hem hänger en nyckelharpa på väggen. Intill hänger två små inramade bilder. 
Den översta föreställer min morfars bror, Oskar Larsson. 
Spel-Oskar kallad. 
En gång i tiden en berömd spelman och erkänt skicklig tillverkare av nyckelharpor. Porträtterades i ett TV-program av Jan Ling 1967. Det är Spel-Oskar som tillverkat nyckelharpan som hänger på min vägg. 
Tavlan undertill är hans barndomshem i Dorkarby i norra Uppland. Tecknat av lillasyster Signe 1898. 
Ramen gjorde storebror Oskar. Här växte de tolv barnen upp. Mer om Oskar Larsson en annan gång. 
Jag härstammar alltså från en känt spelmanssläkt i norra Uppland. När jag växte upp, sågs jag som något av en arvtagare: en blivande spelman med knätofs. Lärde mig också mycket riktigt spela Gärdebylåten som barn. 
Sedan kom The Beatles.
Nyckelharpan hängdes upp på väggen. 
Kvar blev min kärlek till den genuina svenska folkmusiken. Därför gör det mig extra ont att sommarens spelmansstämmor fått ställas in på grund av covid-19. Givetvis har jag tidigare besökt spelmansstämmornas spelmansstämma, Bingsjöstämman i Dalarna. Även den rök all världens väg. 
Därför (igen) blev jag glad, då jag fann årets, Det Stora Allspelet 2020 på Youtube och hemsidan, Spelmanskalendern, på Facebook. 
Helt fantastiskt. 
Bingsjöstämman lever. 
Slog ut allt annat i min värld idag. 
På nätet. 
Hurra!

Inga kommentarer: