torsdag 30 juli 2020

Sommardag Lomma: Gummibandet hörs genom häcken

För det mesta tycker jag livet är fantastiskt. 
Pandemin i all ära. 
Stökig är den allt. 
Stökigt är det också med Trump, Putin och Xi Jinping. Namnet på Kinas ledare vi aldrig kommer ihåg. 
Då krävs det balsam på såret som känns vidöppet i all sin nakna glans. I Lomma har vi som bekant musicerande häckar. 
Det är inte länge sedan jag skrev om sjungande och ukulelespelande pensionärer bakom en maffig häck. 
Det är sådant som gör en människa glad. 
I en gråmulen sommarhimmel med en sol som kämpar för nå oss i Lomma med sina värmande strålar, körde jag nästan in i nästa musicerande häck. 
Utanför mötesplats, Havsblick, som ligger vackert vid dammarna i centrala Lomma, fann jag vad jag sökte: mer balsam för själen i form av den mysiga orkestern med det läckra namnet, Gummibandet. 
Glada spelemän som bjöd på en timmes skön avkoppling från coronaviruset, Trump, Putin och den där kinesen vi aldrig kommer ihåg namnet på. 
Det är i sådana stunder som livet blir så fantastiskt. 
Än en gång kommer jag och tänka på TV-serien, nostalgitrippen Söderkåkar. Vem kan glömma Monica Zetterlund som pigan Malin? 
”Under hela augusti kommer vi varje onsdagseftermiddag mellan klockan 14.00-15.00 bjuda på underhållning utomhus. Om nu inte vädret ställer till det. Ja, så är vi då noga med avståndet två meter. förstås,” berättar Margareta Thulin som är kommunens aktivitets samordnare på Havsblick för mig. 
Jag har fällt in en bild på Margareta här nedanför från arenan med åskådare och Gummibandet bakom/framför häcken. 
Visst blev det väl en liten fin berättelse med bilder och allt? 
Lomma är allt bra fantastiskt. 
Utan både Trump, Putin och, ja, vid det här laget vet ni själva.

Inga kommentarer: