onsdag 1 juli 2020

Lommanytt: Polisens premiärutryckning på Sommargatan i Lomma

Givetvis fanns jag på plats, när Kajgatan i Lomma hamn idag stängdes för trafik. Gågatan-Lommas första- med det läckra namnet Sommargatan. 
Lommas sheriff, Håkan Persson, hade posterat sig till infarten. Plötsligt mitt i vårt samtal brände en privatbil igenom den avstängda Kajgatan. 
Håkan kastade sig i polisbilen. 
Premiärutryckning för polisen i Lomma.
Efter en stund kom Håkan tillbaka. Gjorde high five med Benjamin som fyller 7 år i sommar. Torkade efteråt noga sina händer med handsprit. 
Det var något av falskt alarm. 
Bilisten som brände igenom, visade sig vara en företagare med verksamhet utefter den avstängda gatan. 
Lommas sheriff drog för mig vad som annars gäller. 
Hastigheten 7 km/tim för varutransporter eller de med verksamhet. Privatpersoner som bryter mot körförbudet åker på 1000 kronor i böter.
Annars var förmiddagen tämligen fridsam på Sommargatan. Det blir så i Lomma när vädret inte lockar till bad. 
Lommabon Åsa-på bilden här ovanför-kunde lugnt och tryggt promenera med barnvagnen mitt i gatan. 
”Det är väldigt bra med Sommargatan. Ja, det är helt perfekt. Jag är på väg till en sexmånaders kontroll av min son Erik som ligger här i barnvagnen,” berättade Åsa för mig och log förtjust. 
På plats fanns även representanter från Lomma kommun. Många flanerande Lommabor stannade till för få svar på sina frågor. 
Bilden längst ner. 
Parkbänkar har tagit över Kajgatans parkeringsplatser. 
Vi får se hur allt fungerar, när nästa värmebölja kommer med sin invasion av badgäster. Vädret har skjutit det stora testet på framtiden.

Inga kommentarer: