tisdag 7 juli 2020

Tisdag covid-19: Jag blev först-mitt antikroppstest på Vårdcentralen Lomma

Det är mitt blod i provröret ni ser på bilden. 
Lommas första antikroppstest. 
Om inte annat, så är det ett av de första i alla fall. 
Nu följer en spännande tid innan analyssvaret förhoppningsvis kommer i nästa vecka. Något som följs med största intresse bland de anställda på Vårdcentralen. För inte tala om mig själv och min familj. 
Hur gick då allting till, för jag skulle hamna i Vårdcentralens labbstol för provtagning? En klockren fråga.
Det började med att jag skrev till en av mina läkare på Universitetssjukhuset i Lund. Jag 70 plus med en drös allvarliga sjukdomar borde få göra ett antikroppstest. En självklar fråga i denna egendomliga tid. 
Fick ett snabbt svar från läkaren. 
Det kunde min Vårdcentral ordna till en kostnad av 200 kronor. 
Kontakt med Vårdcentralen i Lomma. 
Sedan gick det åter snabbt. 
Trots att allt är så sprillandes nytt.
Kallades ner i dag efter nio på morgonen. 
Tea som läser till sjuksköterska, satte smidigt kanylen i min vänstra arm som fylldes med mitt blod-se bilderna här nedanför. 
Klart. 
Lätt som en plätt. 
Gratis var det också. 
Fantastisk. 
Heja svensk sjukvård. 
Blir svaret positivt, har jag antikroppar mot covid-19. Då kan jag börja handla, träffa mina barnbarn, bryta karantänen och leva mer som en normal människa. Förstå att både jag och de anställda på Lomma Vårdcentral inväntar med spänning svaret på mitt antikroppstestet. En nyhet god som någon. 
Håll alla tummar och tår.
Vill du fördjupa dig i ämnet? 
Finner du på  Folkhälsomyndigheten.

Inga kommentarer: