måndag 15 maj 2023

Lomma löser gåtan: Jo-Jo tecknade mig som barn-blev hans Rembrandt

 

Längst ner i högra hörnet står det Jo-Jo. Signaturen som ritade en karikatyrteckning av mig som åttaåring i Furuviksparken 1954. Numera hänger skapelsen på min vägg i sovrummet. Är oerhört stolt över teckningen. 
Vem var Jo-Jo? 
Det har jag undrat över hela mitt vuxna liv. Nu som ålderman bestämde jag mig för lösa mysteriet Jo-Jo. (texten fortsätter efter bilden)
Jag fann rätt omgående det här självporträttet i olja av Jo-Jo(1915-1968). 
Då kallade han sig för Haavs Johnson. 
De flesta konstnärer drömmer om bli upptäckta. En ny Rembrandt. 
Jo-Jo blev han under några sommarmånader under 30 år. Då satt han i en liten brun stuga i Furuviksparken, söder om Gävle. Gjorde karikatyrteckningar av barn och vuxna för några kronor. Mest barn. 
I taket en spegel ovanför ritbrädet. Där kunde man följa hur Rembrandt på Rembrandt skapades. 
Snabbt gick det. Väldigt spännande. Det fanns nämligen en ständig kö av förväntansfulla. 
Vintermånaderna tillbringades i Stockholm. Då skapade Jo-Jo som Haavs Johnson oljemålningar och akvareller. Det blev ingen Rembrandt alls. 
Pengarna tjänade han i Furuviksparken. Numera berömd för skjuta sina chimpanser. 
Jo-Jo eller Haavs Johnson avled 1968 i en hjärntumör. Frid över hans minne. 
Numera är teckningen en kär klenod från sommaren 1954. Samma år som Bill Haley and his Comets spelade in rocklåten, "Rock Around the Clock”. 
Bara en sådan sak.

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Även jag blev avporträtterad i Furuviksparken som barn! Troligtvis av samma konstnär, måste kollas! Vänligen Ulf G. i Uddevalla