måndag 1 maj 2023

Sossarna första maj tåg i Lomma somnade in-bara Calle Rockbäcks blogg tågar

 

På bilden ser ni socialdemokraternas sista första maj tåg i Lomma. 
Året är 2018. Sedan skrotades denna klassiska demonstration. En tradition gick i graven. 
Uppslutningen helt enkelt för dåligt. 
Till slut var det fler plakat i luften än hängivna socialdemokrater i tåget. Det var helt enkelt inte kul längre. (texten fortsätter efter bilden)
Redan 2011 försökte man skaka liv i verksamheten. Det räckte inte ens med afrikanska rytmer som bankades fram. Första maj tåget i Lomma tunnades ut. För att till slut försvinna in i evigheten. 
Idag på arbetarnas dag försökte man blåsa liv i rörelsen igen på Centrumtorget i Lomma. 
Inget tåg men tre(3) talare. 
Något av rekord i byn. 
Tyvärr kunde jag inte kolla in hur det gick. Min svajiga hälsa satte käppar i hjulet. Kom inte ens utanför dörren. 
Till nästa års första maj, har jag en uppmaning till kommunens oppositionsråd, Per Bengtsson(S). 
Skaka liv i tåget igen. Sälj in det som årets händelse i Lomma. En manifestation med krut i, med andra ord. 
Numera får jag sitta hemma med mina plakat. 
”Rockbäck har spårat ur,” sa hustrun och frynte på munnen, men tyckte det där med fri sprit, öl och vin på äldreboende lät spännande. 
Tja, varför inte.
Något kul får man väl ha, när vår Herre bankar på dörren.

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hopp galleri faller en faller alla!!!!