torsdag 11 maj 2023

Under dunder i Lomma: Mitt tunga vapen i pollenkriget

 

Idag finns det otaliga hjälpmedel för den som lider av pollenallergi. Många är receptfria. Andra mer vassa mediciner är receptbelagda. 
När allt detta inte hjälper, finns det en tung variant som definitivt knäcker alla pollenattacker. Depo-Medrol är namnet. Ett kortisonpreparat som ges i sprutform. Jag tillhör den exklusiva skaran som varje vår laddas med Depo-Medrol. Ingen nyhet för egen del. 
Jag har varje vår sedan 50 år tillbaka sprutats med kortison. Annars riskerar jag åka på en ytterst svår astma som kräver sjukhusvård. Vilket blev mitt öde som barn. 
På den tiden hade man ingen aning alls om tex björkpollen, eller andra pollen också för den delen. Kunskapen noll och intet. Jobbigt värre för oss drabbade.
Klent barn, hette det på 1950-talet. 
Tack vare Depo-Medrol kan jag idag fungera helt normalt när pollenexplosionen slår till som just i maj månad. Fast i Lomma finns det en björk på Bantorget som är helt ofarlig för oss pollenallergiker. 
Ornäsbjörk från Dalarna som inte har någon pollen alls. Hanblommor saknas, nämligen. Små korvar som hänger med pollenfrö på alla andra björkar. Finns inte på Ornäsbjörken. En helt nysbefriad björk. 
Amen.

 

Inga kommentarer: