fredag 19 maj 2023

Lommabon Grethe gav mig beröm: ”Du ser konserverad ut”

 

Det här är Grethe. En glad norska från Tromsö som bott i Lomma lika länge som jag själv. Vi har varit goda vänner sedan dess. 
I 40 år, minsann. 
Springer(nåja) på varandra lite då och då nere i byn. Så var det idag fredag. 
Grethe tittade forskande på mig och sa: 
”Du ser konserverad ut"
Kort paus.
"Visserligen har ditt hår blivit grått, men annars ser du ut som du alltid sett ut. Ja, du ser konserverad ut.” 
Det där tyckte jag var en jättekul kommentar. Bara plockad från luften.
Bara så där.
Konserverad. 
Håller i många år. 
Kom genast och tänka på Ulf Peder Olrogs klassiska visa, Konserverad gröt med sångraden, ”Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt” En slitstark visa från 1948 som håller än i denna dag. 
Så numera fräser jag omkring i samhället som konserverad gröt. Tack för den pärlan, Grethe. 
Får väl återgälda det med, att du själv ser ut som Ingeborg Nyberg i filmen sjutton år från 1957. Hon spelade mot tonårsidolen Tage Severin, som korats till Sveriges James Dean, så det så. 
Nej, nu får jag hem och sätta på lite gröt.

 

Inga kommentarer: