torsdag 4 maj 2023

Lomma för 13 år sedan-turisterna fick sova utomhus

 

Sommaren 2010 skrev jag på bloggen om hur usel turistnäringen sköttes i Lomma. 
Inte alls, påstod jag. 
Håller fortfarande med. 
Inte mycket har hänt de senaste 13 åren. 
Fortfarande bristfälligt. 
Om du lyckas springa på en turist i byn, har de förvirrats sig hit av misstag. Då räknar jag inte in alla badande från Lund och Eslöv. Knappst några turister. De kommer hit för badet och inte för turista. 
Då för 13 år sedan fanns det inte ens något övernattningsställe. Därför illustrerade jag på bloggen, hur illa ställt det var med bilden här ovanför. Den turist som då ville sova över, fick knoppa in under bar himmel utomhus. 
På bilden är det min son Johan som fått spela turist utan övernattningsmöjligheter i Lomma. Ett på sitt vis ett dramatiskt sätt spegla problemet.  
Sedan dess har det blivit bättre. 
Brohuspark erbjuder fina rum i naturskön miljö. Många gånger bättre än så ska det bli i framtiden. Ett tolv våningar högt spa-hotell med 175 rum samt ett lägenhetshotell ska stå klart. Sedan återstår det bara locka turister till Lomma. En nog så knepig uppgift. 
Kanske mitt första aprilskämt 2014 på bloggen kan bli en dörröppnare. 
Vi bygger helt enkelt ett Eiffeltorn. 
Dåvarande kommunhövdingen, Anders Berngarn(M), var helt med på notorna. (reprisrunda nio år senare)
Pling-Plong!

 

Inga kommentarer: