måndag 13 juli 2020

Varning tandvärk i coronatider: 70-plussare curlingvårdas till kollaps

Bilden här ovanför är från ett av mina tidigare tandläkarbesök. Ni vet själva hur det är. Inget kul läge alls, men ack så nödvändigt. 
Inte minst på ålderns höst. Om man nu är så lycklig, att man har sina gaddar kvar, vill säga. Hur är det då få tandvärk i coronatider? 
Jo, det ska du helst inte få som 70-plussar i riskzonen. 
Det har jag lärt mig i dag på morgonen. 
De senaste dagarna har jag haft en tilltagande värk i en nedre framtand. Kan egentligen inte avgöra om det är en inflammation eller ett hål som spökar. Så i morse ringde jag för en akuttid till Folktandvården i Lomma. 
Det blev tvärnit. 
Jag en 70-plussare i riskzonen fick följande information av en mycket empatisk kvinna: Om jag alls kunde komma, fick det bli på morgonen som första patient. 
Möjligen, möjligen även efter lunch. Risken annars för stor, att jag som åldring kunde bli smittad med covid-19. 
Nu var grejen den, att akuttider fanns, men hon fick inte boka in mig på en tid. Jag hänvisades till Folktandvårdens upplysningstjänst. 
De skulle kunna boka in mig på en akuttid till Folktandvården i Lomma. Så lyder föreskrifterna som damen hade att följa. 
Alltså en form av obegriplig curlingvård för oss åldringar som i Sverige avlider av coronaviruset som flugor. 
Jag kopplades över till upplysningstjänsten. 
Efter mycket pip i örat, 1-2-3-4, fick jag besked av en metallisk röst, att jag placerats i kö med nummer 134(!). 
Jo, ni läste rätt, nummer 134-inget turnummer med tandvärk, precis. 
Jag väntar på bli uppringd fram mot kvällen. 
Det är alltså inget kul alls som 70-plussar och få tandvärk. 
Vi curlingvårdas till kollaps, sanna mina ord.

Inga kommentarer: