fredag 1 maj 2020

Första maj i coronatider-mitt digitala protestplakat i rödaste rappet

Jag har inte för vana släpa omkring på något plakat, i ett socialdemokratiskt demonstrationståg på Arbetarrörelsen dag. 
Inte ens när jag några år in på 2000-talet, deltog i en första maj demonstration för mänsklig frihet vid Hjältarnas torg i Budapest, Ungern. 
Därför känns det egendomligt salighetens år 2020, när Ungern under Viktor Orbáns ledning allt mer vrids mot en totalitär stat. 
Nej, min bevakning av första maj demonstrationer och tal, har alltid sedan början av 1970-talet varit som oberoende journalist. 
Utom idag. 
På grund av coronan blir årets första maj firande digitalt. 
På sitt vis historiskt. 
Därför sitter jag i TV-soffans karantän med mitt plakat: 
Stoppa coronan NU! 
Det känns som det där förbannade viruset överbryggar allt annat i vårt samhälle som är värt slå ett slag för. 
Visst vill vi alla att coronan far till ett varmare ställe. 
NU! 
Genast. 
Ögonblickligen. 
Snabbt som fan.
I rödaste rappet. (Texten fortsätter efter bilden)
Förra årets första maj tal, höll socialdemokraternas oppositionsråd i Lomma, Per ”kepsen” Bengtsson, inför en tapper skara som trängdes i snålblåsten. 
Då, på den där lyckliga tiden, kunde ingen levande människa föreställa sig den totala scenförändringen i coronans klor ett år senare. 
I år satte sig Per, ”kepsen” Bengtsson, ensam intill husväggen hemma på Jollegatan i Lomma. Talet sänds digitalt på Facebook. 
Det är bara till gå in och lyssna. 
Per tvålar till moderaterna som fått ge upp privatiseringen av äldrevården i Lomma kommun. 
Alltid något, när vi alla jagar ett litet osynligt virus.
En fjäder i kepsen, så att säga. 

Inga kommentarer: