tisdag 12 maj 2020

Res Sofia upp! Svar direkt från Lommas kommunhövding

Igår-måndag-skrev jag på bloggen om sjuksköterskan, Sofia Olssons (1864-1934), gravsten på Lomma kyrkogård. 
Sofia testamenterade större delen av sin kvarlåtenskap till Lomma kommun. Kommunen tackade henne på gravstenen.
En på sitt vis unik åtgärd.
Sofia Olsson var nämligen i stort sett dåtidens åldringsvård i en och samma person. Nu har gravstenen legat och skräpat på kyrkogården i många år. 
Jag efterlyste att Lomma kommun borde ta sig ansvar och resa denna hjältinnas gravsten upp på sockeln. 
Till min förvåning kom det med blixtens hastighet ett svar från Lommas kommunhövding, det moderata kommunalrådet, Robert Wenglén-se andra bilden här ovanför. Jag citerar ordagrant: 
"Hej Calle! 
Låter som en mycket god idé. 
Jag ska omgående ta kontakt med lämplig person och se vad vi från kommunens sida kan göra åt saken. 
Vänligen Robert"
Det låter onekligen lovande. 
Nu får vi se hur det slutar. 
Jag har i alla fall satt stenen i rullning som förhoppningsvis reser Sofia upp i framtiden. Det är hon mer än värd.

Inga kommentarer: