torsdag 28 maj 2020

Kärleksbrev? ”Nä, men jag fick coronabrev från sjukvården idag”

Det är inte var dag numera som man får brev med posten. Det är mest en och annan räkning som fortsätter komma i brevform. 
Kärleksbreven är ett minne blott. 
En annan gång förbarmade jag mig över en en medmänniska som ville ha hjälp med sina kärleksbrev till sin amour 100 mil bort. 
Det gick bra. 
De gifte sig till slut av total kärlek. 
Idag-torsdag-damp det emellertid ner ett brev i lådan. 
Från Lomma Vårdcentral. 
Inte precis något kärleksbrev. 
En varm ton och ett hurtigt ”Hej”. 
”Vi skriver till dig med anledning av det som händer i samhället kring det nya coronaviruset.” Sedan berättade Lomma Vårdcentral i coronabrevet, att man fanns till för mig. Vi måste ha varit flera som fått samma brev. 
Hustrun fick också ett brev. 
Jag skulle inte tveka höra av mig osv. Jag förstod att man ville tala om för folk att man finns till för just dig. 
Är man sjuk ska man söka hjälp på Vårdcentralen. 
Många gör tydligen inte det. De stannar hemma med sina krämpor. Även folk som får hjärtproblem, har jag läst om. 
Jag blev riktigt rörd över omtanken. 
Visste inte att det även finns en äldrevårdsmottagning för den som fyllt 75 år eller äldre, telefonnummer 040-6234848. 
Nästa sommar kvalar jag in även där. 
Det gäller bara att inte kvala in för en respirator. 
Där går gränsen.
Tack för brevet, Lomma Vårdcentral.
Det var gulligt. 

Inga kommentarer: