söndag 24 maj 2020

Joddla med Sivs Rörmåkarns Ola-gör ett danskt bajsutsläpp!

Igår kväll såg jag äkta skånsk bonnig rock`n`roll med omåttligt populära, Joddla med Siv. Konserten livestream på Youtube, direkt från KB i Malmö. 
En stark upplevelse av det mer udda slaget. 
Gubbarna som lirat tillsammans i 30 år, visade upp en spelglädje som fick liljekonvaljerna i Täppan slå ut: lite falskt här och där, hemkokta barnförbjudna texter som får en känslig poet begå självmord. 
När ”grabbarna” rev av, Rörmåkarns Ola: ”Hadelittan-Hadeladela Han hade vatt å sketet man kunde inte spola. Hadel...”, satte jag mig rakt upp i TV-soffan. Texten tål ingen djupare analys, men ändå. 
Först skrattade jag åt Rörmåkarns väldiga bekymmer på toa. Det visade sig att skiten fastnat i ett vattenlås. 
Olas mor kom rusande. 
Förklarade att far satt in ett tvåtumsrör. 
Rörmåkarns Olas tretumsskit satt som en kloss. 
En bärgare kom och till slut en veterinär osv. 
Det var det där med ett för litet dassrör som fick mig göra kopplingen, med danska bajskorvar som hotar skånska bad. 
Hur kul är det få bada på Lomma Beach i sommar med danskt bajs som krage kring halsen? Tre danska kommuner ska släppa ut 290 000 000 liter orenat avloppsvatten i Öresund med start på måndag morgon (sent i eftermiddags nytt besked, nu oktober). 
Om nu inte svenska protester hjälper fullt ut.
Orsaken är att kommunerna brottas med samma problem som rörmåkarns Ola har med tretumsskit i ett tvåtumsrör: danskarna rör är också för små, därför rakt ut i sundet med skiten. 
Stoppa danskarna!
Sjung i stället som Joddla med Siv. 
Då blir det vansinnigt kul i stället.
Något av en protestlåt, utan de själva visste om det.
Jag tog den på studs. 

Inga kommentarer: