onsdag 20 maj 2020

Coronamorgon: Ett glas apelsinjuice säkrare än malariamedicin

Här dricker jag ett glas nypressad apelsinjuice till frukosten. 
Varje morgon. 
Det är ljuvligt gott. 
Dessutom får jag i stort sett i mig mitt dagliga behov av C-vitamin. 
Donald Trump tar dagligen malariamedicin mot covid-19. 
I den mixen finns knappas några vitaminer alls. 
På så vis går den amerikanske presidenten emot all vetenskap. 
Även sina egna vaccinforskare. 
Det började med att han trumpetade ut, att dricka desinfektionsmedel kunde knäcka viruset. Hela världen skrattade åt tokigheterna. 
Vår egen humorist, Robert Gustafsson, bytte genast ut klorin mot handsprit i en kul filmsnutt på Facebook. 
Ett glas nypressad apelsinjuice hjälper naturligtvis inte mot coronaviruset. Det fattar jag också. Så enkelt låter sig inte det där förbannade viruset besegras. Däremot känns det betydligt riskfriare än Trumps malariamedicin. 
Smakar dessutom som balsam för själen. 
Malariamedicin smakar ingenting. 
Tog det en gång i förebyggande syfte inför en resa till en djungel. Vilket var en nödvändig medicin.
Vita Huset ligger inte i en djungel. 
I vart fall såg jag ingen när jag var där.
Det finns bara ett aber med nypressad aplesinjuice: 
det är dyrt, förbannat dyrt. 
Här nedanför en bild på åtta apelsiner från Coop i Lomma. 
Pris 108 kronor för 3,6 kg. 
Vi-hustrun också, naturligtvis-pressar två apelsiner varje morgon. Det blir 27(!) kr för två glas juice. 
Bara i maj månad kostar oss c-vitaminerna 837 riksdaler. 
Årskostnaden ligger på över 10 000 svettiga skattade pensionspengar. 
Svindlande.
Visst.
Något måste man få kosta på sig i denna märkliga tid. Dessutom säkrare än malariamedicin. Tror vi. 
Vi får se om Trumpen överlever.

Inga kommentarer: