torsdag 18 april 2019

En påskhistoria: Kokt ägg i Sovjetunionen

På bilden ett Fabergéägg som är diamantbesatt och emaljerat påskägg. Fabergéäggen anses vara bland det absolut bästa inom juvelerarkonsten. Således ett oskattbart värde. Alltså inget påskägg man äter, precis. 
En gång i mitt rika liv, har jag däremot ätit kokt ägg i gamla Sovjetunionen. På flygplatsen i staden Omsk som ligger i västra Sibirien vid floden Irtysj. 
Jag mellanlandade för planbyte en tidigt morgon med snöglopp i luften. Skyndade mig in till restaurangen. 
Sugen på frukost. 
Det här var alltså på den tiden när Ryssland hette Sovjetunionen, och ett paradis för alla svenska kommunister. Salen var tom som när på en morgonsur babusjka bakom en tom glasmonter/disk. 
Letade i parlören och sa möjligen andfådd, ”завтрак (frukost)”. Babusjkan glodde på mig som om jag inte var riktigt klok. Suckade och pekade längst bort på den tomma disken. I all sin ensamhet rullade försiktigt några förvirrat kokta ägg omkring. Jag kastade till babusjkan en rubel och nöp äggen. 
Då dängde den strama damen upp en halv liter vodka på disken. Det var allt, det kommunistiska paradiset hade att komma med som frukost. 
Jag tog mig en rejäl klunk av spriten som brände till. i den annars tomma magen. Skalade äggen och bet av. 
Äggen säkert kokta i dagar, för färgen på gulan blåsvart. All sköljdes ner med pissljummen vodka. 
Det kommunistiska paradiset gick inte av för hackor, om man säger som så. Det gällde att inte vara kräsen.
En annan gång ska jag berätta om påskäggen i Ukraina. 
Pysanka som de kallas för. 
Går nog inte att äta, fast vem vet. 
Glad Påsk, på er alla.

Inga kommentarer: