tisdag 9 april 2019

Lommapolitikernas huvudvärk-bilkaos!

I går kunde jag inte läsa. Mina läsglasögon var på annat håll. Fick tänka i stället. Det var då jag fick samman tänkta tankar otänkbart tankat: Lommabanan start december 2020 med 50 pågatåg varje dygn. Till en början med. Sedan en fördubbling. Lägg till i värsta fall minst 30 godståg, så är du nära sanningen. 
Tågen i all ära.
Lommapolitikernas huvudvärk är de framtida oundvikliga bilköerna på Karstorpsvägen/Industrigatan. Karstorpsvägen är dessutom en pulsåder, för ingående trafik från Malmö. 
Bommar ner, ner och åter ner. 
Stup i kvarten.
Bilkaos.
I dag när jag åter fått tillbaka mina läsglasögon-tack storsonen-läste jag igenom: Planprogram för Lomma stationsområde från 2010. 
Där anser man det nödvändig med planskild korsning Karstorpsvägen/Industrigatan. I dag har vi fått en sådan lösning på Vinstorpsvägen som kostade skjortan. 
För få lite ordning och redan, sökte jag projektledaren, Helen Nilsson, på Trafikverket.
 "Jag ska undersöka saken. Återkommer till dig med besked i nästa vecka," svarar Helen Nilsson mig.
Så jag sitter här fortfarande med tänkta tankar otänkbart tankat.
Var tog Karstorpsvägen och Industrigatan vägen?
Möjligen har jag missat något.
Hoppas Helen Nilsson kan lösa gåtan. Hon verkade vara en trevlig bekantskap. Vi får alltså vänta en vecka till på besked.
Spännande.
Här nedanför har jag hämtat en bild från tänkta tankar från planprogram 2010. Industrigatan med planskild lösning. 
Det var då det. 
Numera otänkbart tankat.

Inga kommentarer: