fredag 16 september 2022

Rapport från Lomma: Sjubarnsmamman som stakar ut vägen för Europa

 

Visst är hon vacker att skåda i sin gula kavaj. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, klädd i Ukrainas flaggas färger. 
Jag lyssnade på när hon höll sitt årliga linjetal om tillståndet i unionen. Blev naturligtvis imponerad över denna över måttan begåvade kvinna. Växlar flytande på tre språk (engelska, tyska och franska) som inte ens Stefan Löfven klarade av på sin tid. Minst sagt en stilfull kvinna som äger karisman som får en att lyssna på henne. 
Jag blev nyfiken på vem hon egentligen är. Ärligt talat har jag helt missat hennes bakgrund. For ut på nätet, dit vägen är kort från Lomma. 
Snart hade jag ringat in Ursula von der Leyen. Föddes i Belgien 1958. Mordhotad av Baader-Meinhof ligan. Fick fly till London. Läkare(gynekolog) och forskare. Diverse ministerposter i Merkels regering från 2005. Försvarsminister 2013-2019. Sedan EU-chef och tyska försvaret drog en suck av lättnad. Stor skandal 2015. 
Hennes doktorsavhandling visade på 27 punkter som hon kunde tänkas ha snott från andra avhandlingar. Inte alls vackert, Ursula. Fast jag kan förlåta dig. 
För mitt i denna storslagna karriär har Ursula von der Leyen fött fram 7 barn. 
Imponerande. 
Det går ingen nöd på familjen. EU-chefens lön ligger på över 70 000 kronor i veckan. 
Så ja, nu vet vi lite mer om denna supermamman. 
Det känns bra.
Så till slut en bild på Ursula med alla barnen när de var små.
Blir inte bättre än så här:

 

Inga kommentarer: