tisdag 6 september 2022

Tisdag hela veckan: När Clark Gable mötte Sigrid 96 år på Barnavårdscentralen i Lomma

 

Det är till att ha varit på Barnavårdscentralen i Lomma idag. Äntligen har en stackars sate hamnat rätt i tillvaron. När jag var baby fanns inga sådana illustra mottagningar. 
Nu när åldern med en förfärlig fart rusar mot 100 år, är det hög tid. I väntrummet satt också Sigrid, 96 år, och väntade. För sin ålder en riktig skönhet. 
Pigg som en mört var Sigrid också. 
”Mitt enda problem är synen. Jag ser dig endast som i en dimma,” sa hon och log varmt mot mig som Scarlett O`Hara i filmklassikern, Borta med vinden. 
”Jag ser ut som Clark Gable som spelade Rhett Butler. Scarlett O´Haras(Vivien Leigh) älskare i filmen, Borta med vinden,” svarade jag försynt. 
Sigrid skrattade gott och sa: 
”Åh, den filmen och boken älskade jag.” 
Filmen fick åtta Oscars och hade premiär i Sverige 1941. Sigrid var då 15 år och starkt mottaglig för filmens glödheta kärlekshistoria. 
Se där vilket ljuvligt samtal en vanlig tisdag på Barnavårdscentralen. Ingen av oss var emellertid borta med vinden. 
Däremot såg vi fram emot få spruta nr 5 mot covid-19 av sjuksköterskan Mitra. Det tyckte vi var klart bättre än bli torkad i baken på Barnavårdscentralen i Lomma. 
Tänk som det kan sluta. 
”Väl är väl det,” sa Sigrid och så tackade vi för sprutan en helt vanlig tisdag i Lomma.
Jo, det blev i alla fall en slängkyss. 
I all vänlighet.

 
 

Inga kommentarer: