söndag 25 september 2022

Prisjakt Lomma: Marmelad som marmelad-så tjänar du pengar

 

Ingen har väl kunnat missa hur matpriserna far som en raket genom taket. Vi konsumenter har kunnat konstatera svettiga höjningar. Inte ens marmeladen klarar sig undan från Putins krig. 
Jag har de senaste dagarna varit och är krasslig. Något som Putins krig i alla fall inte kan påverka. Skönt det om man ser krasst på saken. 
Jag har då haft tid grunna över marmeladhyllan jordgubbar på Coop i Lomma. Gillar ha det på mitt morgonrostat bröd. Upptäcker till min förvåning, att den Den Gamle Fabriks jordgubbsmarmelad ligger på 81,44 kr/kg samt 30,95 kr för en burk. Jämfört med Coops Extras jordgubbssylt slutar med 32,37 kr/kg samt för en burk med 20 gram mer, 12,95 kronor. 
Sylten fungerar alldeles utmärkt som marmelad. Du spar alltså närmare 20 riksdaler. 
Vill du tokhandla och köpa ett helt kilo, spar du närmare 50 riksdaler. 
Inte alls dåligt. 
Många bäckar små, fick vi lära oss redan i småskolan. Alltid något. 
En annan gång kanske jag berättar om bruna bönor som krigar för sin överlevnad. Har till och med åkt på rött kort och blivit utvisad från den ordinarie bönhyllan med tusen varianter. Hav tålamod.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Mängd jordgubbar i respektive burk? Kanske finns kvalitets skillnad, eller? Ulf