lördag 10 september 2022

Valrörelsen mutfest på Centrumtorget i Lomma-under polisuppsikt


 

Lördagen blev en sällsynt dag på Skvallertorget(Centrumtorget) i Lomma. Redan före lunch hade partierna portionerat ut sig strategiskt på torget. 
Nu gällde det fånga väljare med diverse mutor. Något som polisen som fanns på plats såg mellan fingrarna. Det var alltså då det plötsligt blev lagligt och muta Andersson, Pettersson, Lundström och jag. 
Det dröjde inte länge förrän Ulf från FokusBjärred kom ångande med en ballong. 
”Ballonger är kul. Du röster väl på oss,” sa Ulf, ballongade mig och skyndade vidare. 
KD delade ut bananer för glatta livet. Sossarna spred sina vackra röda rosor. Det gick säkert åt en hel rabatt. (texten fortsätter efter bilden) 

Och så dök Jeanette från Sverigedemokraterna upp med barnbarnet Teo 6 år. Torgets yngsta politiska deltagare. Jag mutades helt rätt med en grabbnäve godis. 
Nej, det var verkligen inget liv och kiv som när partiledarna bråkar i TV. 
Centrumtorget en stillsam högmässa. Det var så man väntade på att poliserna skulle börja sjunga en fridsam psalm som, Stilla natt, heliga natt. 
Då dyker centerpartisterna Lars-Göran och Tor-Björn upp iförda ilsket gröna tröjor. 
”I gårdagens blogginlägg efterlyste du en penna,” sa Lars-Göran och gav mig en bläckpenna med partiets logga på. ”
Tack,” svarade jag och for hem. 
Det är allt skönt bli lagligt mutad. 
För en gång skull.

 
 

Inga kommentarer: