torsdag 1 september 2022

MFF utklassade Brålanda-jag åkte på min värsta utskällning någonsin

 

Satt och tittade på när Malmö FF krossade Brålanda IF med 9-0 i Svenska cupen. Det var inte mycket till fotbollsmatch. Mina tankar vandrade i stället 50 år tillbaka i tiden. Ett minne som satt sig för alltid. 
Så här var det. 
Jag fick tips om att de boende i det lilla samhället Brålanda i Dalsland, höll på kvävas av stanken från tillverkningen av pommes frites. Ortens enda fabrik, Toppfrys, ledande i landet av pommes frites framställning. 
Det var denna hantering som spred en odör av sällan skådat slag. Hänga tvätt på tork i trädgården gick inte för sig. Lakanen stank av oljade pommes. 
”Även gubbens pyjamas stinker i sänghalmen,” berättade förtvivlade hemmafruar för mig i telefon. 
Jag och min pressfotograf, Gösta Axelsson, ryckte givetvis ut. Det blev storslagna artiklar i Arbetet-se vinjettbilden. 
En dag hade jag ägaren till Toppfrys, Carl-Axel Topp, i telefonluren. Han var topp tunnor rasade, skulle man kunna säga. 
Jag åkte på tidernas utskällning. 
Jag var inte ens värd ett misslyckat chips. Mina skriveriet det uslaste han någonsin läst. 
”En skam för journalistkåren är Rockbäck. Fy fan!” skrek han i mitt öra. 
Skam den som ger sig.
Ett år senare återvände jag till Brålanda. Denna gången på grund av råttinvasionen i samhället. Potatisskalen låg slängda i drivor i samhället. Rena julaftonen för råttorna. 
Carl-Axel Topp hörde aldrig mer av sig. Han dog för övrigt 74 år gammal 1998. 
Kanske lika så bra det. 
Han hade nog inte överlevt förlusten med 9-0 mot MFF.
Pling!
Där fick du min tanke i ett nötskal.

 

Inga kommentarer: