söndag 20 september 2020

Susanne-Lommas egen kråkmamma

 

Susanna i badet, har väl de flesta hört talas om. 
Däremot Susanne och kråkorna, har säkert inte många hört talas om. 
Här är hon i alla fall. 
Lommas egen kråkmamma. 
Jag träffade Susanne och hennes kråkor i morse. 
Helt rätt var det nere vid Lommabadet kraxt (förlåt) norr om T-bryggan. 
Av Köpenhamn syntes inte ett vitten i fjärran. Morgondimman låg tät över Öresund. 
På murens kant hade Susanne spridit ut godis till sina kråkor: krossad talgboll och skalade solrosfrön. 
Hennes kamera gick glödhet. 
”Jag brukar cykla ner hit varje morgon till mina sju kråkor. Varken mer eller mindre. Numera känner de igen mig och kommer med en gång. Visst är det mysigt,” berättar Susanne för mig. 
Jag kan inte annat än hålla med. 
Kråkor är sociala och läraktiga. Tar gärna för sig. Rotar gärna i hennes cykelkorg, för komma åt godiset. Det drar sig inte ens för landa på Susannes huvud. 
Hon följer också svanarna, men det är en helt annan historia. Tänk vad en tidigt morgontur i Lomma har att erbjuda. Lycka till med dina vänner kråkorna, Susanne. 
Trevlig möte. 
Krax!


 

Inga kommentarer: