lördag 12 september 2020

Lomma: Indiansommar på väg in

 

På bilden har jag barndomens indianskrud på mig. Numera en gammal och trött hövding med slokade fjädrar. 
Jag ska föreställa en mindre bra illustration till indiansommaren som är på väg in över oss Lommabor. 
Veckan som kommer ska bli nästan som sommar. 
I vart fall en form av indiansommar med vackert väder. 
Alltså nästan som sommar, men ändå inte. 
Varför heter det då indiansommar? 
Enligt SMHI är det höljt i dunkel. Fast uttrycket finns faktiskt och är inget hittepå. Även om ordet indian i dagens moderna språkbruk hamnat på sniskan. 
Den amerikanska urbefolkningen är egentligen ett mer korrekt ord. 
Är jag då rasist med min indianskrud på skulten? 
Nej, verkligen inte. 
Vilket trams. 
Jag tycker fortfarande om leka indianer och cowboys. Så är det med den saken. 
Här nedanför SMHI:s uppdatering inför nästa veckas väder. Indiansommar, Gott Folk.


 

Inga kommentarer: