fredag 4 september 2020

Coroncrönica: Fotbollförbundet är som den berömda apan

 

Svenska Fotbollförbundet är som den berömda apan: varken se, höra och borde hålla käften. 
Det gjorde mig minst sagt upprörd att förbundets tävlingskommitté gick emot Smittskydd Skåne och tillät matchen mellan HIF-Djurgården. Jag var inte ensam om den reaktionen. 
Nu har också samtliga sexton lagläkare i de allsvenska klubbarna gått samman, i en protest mot Svenska Fotbollförbundets beslut. Matchen borde aldrig spelats då HIF drabbats av flera coronafall. 
Jag lovar. 
Läkarkåren talar för döva öron, blinda ögon och trutar som glappar. Alltså precis som den berömda apan. 
Inte nog med det. 
Igår höll min klubb, Malmö FF, en märklig presskonferens inför ryggradslösa sportjournalister. 
Folkhälsomyndigheten har i sitt remissyttrande till regeringen, föreslagit en publikhöjning från dagens 50-till 500 åskådare. 
Nu bollade MFF med siffrorna. 
Genom en märklig matematisk övning kom man fram till att klubben kan ta in 5500 åskådare. 
Malmö FF ber nu också Folkhälsomyndigheten ompröva sitt beslut. 
Jo, ni läste rätt. 
Detta MFF-team på presskonferensen utan minsta läkarkunskaper, ber de medicinska experterna ompröva sitt beslut. 
Jag tager mig för pannan. 
Uppe på podiet satt också klubbens säkerhetschef som nästan gjorde high-five av lycka över räkenskapsövningen. 
Däremot går han emot polisens remissvar. De vill inte ha någon höjning alls av publiken. 
Det är bra som det är med 50 personer. 
Nu kommer frågan. 
Kan man i framtiden lita på säkerhetschefens omdöme i samband med högriskmatcher? 
Nej, inte jag, i alla fall. 
Fram till den 1 oktober är det 50 personer som gäller. Sedan har regeringen lovad komma med ett nytt besked. 
Någon större förändring tror jag inte på. Definitivt inte MFF:s förslag på 5500 åskådare. 
Regeringen har för vana i första hand lyssna på Polismyndigheten. 
That´s it.

 

Inga kommentarer: