tisdag 22 september 2020

Pisa har Lutande Tornet-Lomma får Lutande Torget

Lutande Tornet i Pisa är världsberömt. Årligen, utan då coronaviruset, besöker miljontals turister en av världens mest berömda byggnad. 
Själv var jag där för många år sedan, i samband med en spännande journalistisk resa i Italien. 
Givetvis tog min medföljande eminente pressfotograf, Allan Karlsson, den klassiska turistbilden av mig. 
Jag håller emot, så inte tornet rasar. Det blev också en stort uppslagen artikel i GT. 
Bilden blev på sin tid faktiskt berömd. Dyker fortfarande upp i ett och annat korsord. 
Lutande Torget i Lomma är ännu i sin linda. Mitt inne i värsta byggruschen norr om det nya Stationshuset, byggs Sluttande Torget som kommunen något blygsamt valt kalla det. Jag tog steget fullt ut och kallar det för Lutande Torget (inte bara Göteborg kan). 
Dessutom kan man göra en koppling till Lutande Tornet i Pisa. Inte helt tokigt. Mycket roligare, faktiskt. 
Sedan återstår det att se, om Lommas Lutande Torget i framtiden kan locka miljontals turister. 
Då hjälper nog inte ens den porlande bäcken som ska skapa trivsam atmosfär åt det Lutande Torget. Än så länge består bäcken endast av stenar. 
Fast vem vet hur framtiden slutar?


 

Inga kommentarer: