fredag 11 september 2020

Amazonen Emilias ofattbara strid mot dödens sjukdom-ALZHEIMER!

 

En krigsförklaring mot alzheimer, kräver rätt rustning. Det skadar inte äga ett övermänskligt jävlar anamma som får gran och tall-darra och barra. 
Emilia Halldén är rätt kvinna i kampen mot Kung Demens som förvandlar en människa till en grönsak, innan döden infinner sig som en befriare. 
För Emilias del började det år tillbaka. 
”När pappa fick sin diagnos, stod vi utanför Huddinge sjukhus. Det var höst och mörkt. Då lovade jag honom, att jag skulle vara med och lösa gåtan med alzheimer. Ja, hitta ett botemedel,” berättar Emilia för mig. 
Ni kunde i torsdags läsa blogginlägget. 
Hennes dramatiska berättelse om pappans helvete i Kung Demens våld i slutskedet av sitt liv. 
Emilias resa till fullfjädrat amazonkrigare i kampen mot alzheimer, skulle bli tuffare än vad de flesta står ut med.
Hon drabbades själv av bröstcancer, högra bröstet bortopererat. Samtidigt fick hennes lilla dotter, Molly, 7 år, leukemi, med långa sjukhusinläggningar samt plågsamma behandlingar. 
Under tiden blev pappans alzheimer allt sämre. 
Orkar ni med mer? 
Även hennes mamma fick alzheimer. 
Alltsammans ofattbart, ofattbart och ofattbart. 
Emilia kämpade alltså inte bara med sin pappa och mammas dödliga demenssjukdom, även dotterns liv hängde på en skör tråd, samt då som grädde på moset, sin egen cancer som räckt till för vända livet upp och ner. 
Emilia hade skaffat sig en mental rustning den hårdast tänkbara vägen. Klev in i rollen som kvinnlig krigande från den grekiska mytologin, amazoner. 
Plattformen för kampen blev Alzheimerfonden. Hon stångade sig in och fick heltidsjobb. 
Så nu sitter hon vid sin arbetsplats på Alzheimerfonden, med en bild på pappan som ung och frisk-se översta bilden här nedanför. 
Telefonen går varm.
Emilia håller också föredrag. 
Kampen i full gång. 
Precis som hon lovat sin pappa. 
Dottern Molly enda krångel är skelettet som gör ont emellanåt efter alla cellgifter, men varit lite bättre sista tiden. 
Molly har också varit med i en kampanj för Alzheimerfonden. Hennes lilla brev-bild två här nedanför-från filmen gör mig gråtfärdig. 
Sista bilden. 
Mamma och Molly stärker sig med sjöluft. 
Det kan verkligen behövas. 
Ni får mitt hjärta. 
Emilia, tack för du bläddrar upp ditt liv för mig och alla mina bloggläsare. 
Fotnot: jag har valt stava amazon med (z), betydligt fräckare än ett slätstruket (s). Här kan du skänka pengar. Länken till Alzheimerfonden: https://www.alzheimerfonden.se/

 




Inga kommentarer: