onsdag 9 september 2020

En salt skånsk klämma

 Surströmmingsklämma med tunnbröd, surströmming, mandelpotatis, rödlök, gräddfil och gräslök, tuggar man i sig i Norrland. 
Det är inte min cup of tea. 
I alla fall inte med surströmming. Resten funkar utmärkt, men är då inte en surströmmingsklämma. 
När jag var i Sovjetunionen, alltså när Ryssland hette Sovjetunionen före murens fall, åt jag ett mycket gott grovt bröd med stelnat flott och grovt salt som strössel på. 
En rysk variant av klämma. 
Utan surströmming. 
Det var mycket gott med ett dricksglas vodka till. Snapsen serverades nämligen i ett fyllt dricksglas. 
Pissljummen. 
Det var mindre gott. 
Häromdagen slog minnet mig. 
Varför inte smälla samman en salt skånsk klämma? 
Googlade. 
Fanns inga recept. 
Skaparlusten infann sig genast. 
Jag tog en skiva Skånegrova, riktigt smör och strösslade över grovt salt. 
Vek samman härligheten. 
Sim sala bim, och Farbror Frej hade plötsligt skapat sig en salt skånsk klämma. 
Enkelt och vansinnigt gott. 
Till det en kall öl. 
Festen kunde börja.
Går även utmärkt ta en snaps till.
Dock inte pissljummen i ett dricksglas.
Prova själv min salta skånska klämma.
Den håller i alla väder.
Jag lovar.




 

Inga kommentarer: