onsdag 3 juni 2020

Dagens solskensnyhet: Lomma-Ali får stanna

Här höjer, Ali Burhan, en pelargon i luften som segertecken. Flera års kamp för sin populära verksamhet, Alis Frukt och Grönt, har gett resultat. 
För två sedan såg framtiden dyster ut. Orsaken kommunens framtida detaljplan för området i centrala Lomma. 
Alis verksamhet skulle bort. 
Planerna var att allt skulle rivas. 
Till slut blev det en uppgörelse på två år. Efter det skulle Alis allt mer expanderande verksamhet avvecklas på platsen. 
Nu har tiden runnit ut. 
Då visar det sig att detaljplanen fortfarande är under arbete. En lucka öppnades för blomster-Ali som han numera också kan kalla sig. 
Jag träffar Ali utanför butikens enorma blomsterhav. Han strålar med hela ansiktet. Hans verksamhet får vara kvar. 
”Jag har nyligen skrivit ett kontrakt på fem år med fastighetsägaren. Visst, jag är mycket nöjd, berättar Ali och så skrattar vi. 
Det är en riktig solskensnyhet, mitt i alla bedrövelse med det där förbannade viruset. För inte tala om Amerikas president med sina skjutglada poliser. 
Såg för övrigt en dokumentär på Netflix. 
Fyra poliser i New York, sköt 1999 en obeväpnad invandrare från Guinea vid den västafrikanska kusten till döds med 41 skott (!). 
Nä, då är det allt mysigare med Alis fredliga blomster som slutvinjett. Ali Burhan-en invandrare som verkligen lyckats i mellanmjölkens land. 
Jag tar av mig hatten och bugar.

Inga kommentarer: