torsdag 18 juni 2020

Törstig i Lommabadet? Här kommer Läsk-Bruno, 11 år

Det här initiativet gillar jag verkligen. 
Det är näst intill omöjligt skaffa sommarjobb för en skolelev idag. Annat var det på springpågens tid, när jag var grabb. 
Det var då det.
Numera en annan och stökigare tid.
Ett barnbarn till mig har sökt över 30 sommarjobb i sommar. 
Kammat noll. 
För Lommagrabben Bruno som är 11 år och går i fjärde klass på Fladängskolan, har det inte ens varit lönt att söka något sommarjobb. 
Vad gör då påhittiga Bruno? 
Jo, han laddar en liten kärra med is, läsk och vatten. 
En trevlig hatt på huvudet. 
Drar sedan ner till stranden och svalkar av badande för 15 spänn burken med kall läsk och vatten. 
”Det har faktiskt gått bättre än vad jag trodde. Roligt är det också,” berättar Läsk-Bruno för mig. 
Folk blir glada när han dyker upp med sin lilla kärra, proppad med kall läsk och vatten. Då ligger badsäsongen trots allt ännu så länge i sin linda. 
Sommaren är lång. 
Det stundar goda tider för Läsk-Bruno. 
Köp er sommarläsk av Bruno, säger jag. 
Det är han värd. 
En blivande affärsman, sanna mina ord.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat Bruno! Smart och ambitiös kille