söndag 21 juni 2020

Lommaflädern blommar-luktar apa

Nu sätter säkert många midsommarens flädersnaps i fel strupe. Det saftas, snapsas av hylle som växten också kallas för i Skåne. 
I Lomma blommar den nu för fullt. 
Överallt kan du se flädern stå i blomning. 
Flädern omhuldas av många medborgare. Den som då påstår den luktar apa ska steglas, utvisas och bötfällas. 
Dessutom är den samlade lukten unken. 
Jag märker det tydligt, när jag med min lilla elskoter tuffar in i Lommas fläderrike: luktar som en hel apflock. 
Flädern tar sig också fram överallt. 
Se den översta bilden här nedanför. 
Fläderbusken är på ner mot den lilla strandremsan till Lommabukten. Andra sidan har den sin plats i naturen. 
Kanske ska tilläggas, att jag varken tycker om flädersaft eller som snaps. Smak av unkna gamla kläder som hängt på vinden alldeles för länge. Nu kan ni få skälla på mig, alla fläderälskare. 
Jag tål det.
FOTNOT: Precis när jag skrivit färdigt detta, ringde Hyvel-Börje och bjöd upp mig till Kungsbacka, och lukta på deras fläderblomning...he,he... 

Inga kommentarer: