fredag 5 juni 2020

Sofias historiska grav återställd idag

Idag blev sjuksköterskan, Sofia Olssons grav, på Lomma kyrkogård återställd-översta bilden. Bilden undertill är som den såg ut, när jag upptäckte den glömda historiska graven för sju år sedan. 
Peter Andersson på Lommas kyrkogårdsförvaltning berättar om arbetet som blev klart idag: ”Nu är Sofias grav återställd, som vi tror, till sin forna glans. Komponeringen av växtmaterial hjälpte flickorna på Ekbacken oss med, de är superproffsiga på det.” 
Min sjuåriga kamp för Sofia Olssons grav har gått i mål. Jag kan inte annat än buga och bocka. 
Så fint det blev. 
Mitt varmaste tack till alla som varit inblandade. 
Jo, jag är stolt. 
Både över både mig själv som aldrig gav upp, och inte minst sjuksköterskan, Sofia Olsson (1864-1934), som donerade merparten av sin kvarlåtenskap till Lomma kommun. Kommunen tackar henne för övrigt på gravstenen. 
Ett-minst sagt-originellt tack. 
Och min uppskattning för dagens bilder till, Peter Andersson.
Jag lär återkomma.
Var så säkra.
(vill du veta mer och inte läst gårdagens blogginlägg-skrålla en bit ner)

Inga kommentarer: