lördag 27 juni 2020

Sicken morgon: Från Lommas badparadis till björnsaxar i fjällvärlden

Om livet är tjatigt i livets karantänläge med pandemin som en hotande skugga, får man ta tillvara guldkornen som bjuds. 
Fånga tillfället i flykten som det också kallas för. I morse dök plötsligt ett sådant guldkorn upp på WhatsApp. 
En bild på två björnsaxar som väggprydnad i en stuga i Marsliden Fjällby. I runda slänger ca 140 mil norr om Lomma. 
Jag stirrade förhäxat på björnsaxarna. Då klickade plötsligt upp en nytagen bild av björnspår i snön. (texten fortsätter efter bilden)
När solen började steka Lomma, satt jag alltså i sängen och glodde storögd på två björnsaxar och fräscha björnspår i snön. 
Häpen blev jag. 
Det visade sig att det var bloggens egen äventyrare, Rolla af Trollhättan som skickat bilderna. Rolle tröttnade på sitt karantänläge. Drog iväg på motorcykeln upp till kompisen Kalle som äger Marslidens Fjällby med stugor att hyra. (texten fortsätter efter bilden)
”Välkommen upp hit,” sa Kalle till Calle (mig, alltså). Kalle direkt från vackra Marsliden vid foten av Marsfjället med topp på 1589 meter. 
”Då får jag ta med mig ett akutintag,” svarade jag och fick skratt på det. 
”Inga problem. Ambulansen klarar inte av vägen hit upp. Så vi har ambulanshelikopter. Tar endast 40 minuter hit,” kontrade Kalle och så skrattade vi igen. 
Jag hade fått dagens guldkorn. 
Tog min elskoter för en tidigt morgonsväng ner till ett av Lommas paradisbad. Där fick jag en annan bild av livet. 
I solen. 
Någon hade slagit läger mitt ute i vattnet på en liten sandremsa. Tyckte mig även upptäcka en barnvagn. 
Jaha.
Tänk vad björnsaxar kan leda till.
Och björnspår i snön. 

Inga kommentarer: