söndag 28 juni 2020

Coronaviruset: Antikroppstest blir Öländska kroppkakor-rena soppan

Sällan har väl en illustration av MAD:s Don Martin soppar till det, passat bättre än i dessa dagar. 
Maken till röra angående antikroppstester har sällan skådats. I landet finns det 21 sjukvårdsregioner. Gemensamma riktlinjer för antikroppstest tycks saknas. Var och en kör sitt eget lopp. 
En sak är då säker. 
Vi 70 plus som är i riskzonen och vårdats ömt i närmare fem månader, har glömts bort. Alltså alla vi som inte platsar på Region Skånes lista, som ser ut så här för antikroppstest: Du behöver vårdas på sjukhus. Du bor på ett äldreboende eller kommunalt omsorgsboende. Du har hemtjänst. Du har en sjukdom och din läkare bedömer att det är viktigt för din behandling att veta om du har covid-19.  
Och så hänvisas man till Vårdguiden som ger en bred information. När jag sedan loggar in i guiden, finner jag länken, covid-19-test och provsvar. 
Det ser lovande ut. 
Jag klickar mig vidare. 
Upp kommer då hemtest för klamydia och gonorré samt övriga Halland. Självprovtagning covid-19 för dig på besök i Halland (kräver kod). 
Klamydia och gonorré och Halland? 
Apoteken ska sälja tester, men inte Hjärtat i Lomma. 
På nätet hittar jag ett kit för antikroppstest för några hundralappar. Doktor.nu hoppar in i handlingen. 
Fattar nada. 
Jag ger upp.
Don Martin drunknar i soppan.
Tror jag tar Öländska kroppkakor i stället för antikroppstest.
Det funkar.
Alltid. 

Inga kommentarer: