tisdag 9 juni 2020

Centrumtorget Lomma: Nya solstolar inget för handikappade

Försköningen av trista Centrumtorget i Lomma fortsätter. Kommunen har placerat ut ett antal solstolar, modell hela havet stormar. 
Det är naturligtvis jättebra. 
Om du har en lekamen som är sund och frisk. 
Den som är handikappad får däremot se upp. 
I värsta fall får du ringa 112 efter hjälp. 
Det kan nämligen vara helt omöjligt ta sig upp. Du riskerar drunkna i solstolens vågiga form. Handikappad som jag är, har jag testat nymodigheten. 
Lyckades försiktigt sätta mig på solstolens yttersta kant som är i lägsta laget. Luta mig bakåt och vila ut i vågornas brus en totalt omöjlighet. 
Det vågade jag absolut inte. 
Då hade jag suttit kvar där fortfarande. 
En omöjlighet ta mig upp ur solstolen. 
Nej, det här är inte några solstolar för folk med handikapp. 
Det går naturligtvis alltid att testa, men ni gör det på egen risk. Se då till att du har hjälp med dig, för ta dig upp. 
Hur det kommunala handikapprådet har kunnat godkänna dessa solstolar, är för mig en gåta. Ack ja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni som använder rollator, kan väl ta med er 2 korta brädbitar som ni kan köra upp framhjulen på när ni ska koppla av och sola i viloställning.
PS
Missa inte att fästa en kort fisklina i var och en av brädbitarna så ni kan få med er upphöjningen när ni är klara.

Calle Rockbäcks BLOGG sa...

Fegt att du är anonym.