torsdag 25 juni 2020

Calles under dunder kur mot värmen

För många år sedan, reste jag i ett ökenrike. 
Hettan svår. 
Brännande sol. 
Törsten i kamelklass. 
Vräkte i mig litervis med vatten på flaska. 
Hjälpte föga. 
Varje dag kom huvudvärken smygande. 
En annan dag sprang jag på en förtjusande svensk(!) sjuksköterska på den lokala marknaden, en s k souk. 
Jag beklagade min nöd. Min tillfälliga sjuksköterska gav mig lösningen. Ett recept som följer här: 
Varje morgon tar du en tesked socker samt en tesked salt. Blanda sockret och saltet ordentligt i ett glas med lite vatten. Drick allt i ett svep. Smakar pyton, men är en under dunder kur mot både värmen och huvudvärken. Upprepa gärna din självpåtagna medicineringen under eftermiddagen. 
Jag gjorde så. 
Det funkade alldeles utmärkt. 
Ingen huvudvärk. 
Kände mig avsevärt piggare. 
Jag har sedan dess alltid blandat mig en salt/socker grogg, när värmeböljan fångat Lomma i sitt grepp. 
Idag-torsdag-har vi årets varmaste dag. 
Gissa vad jag redan satt i mig? 
Just det. 
Du har helt rätt. 
En oförskämt billig kur är det också. 
Blanda på, Gott Folk!
En sommardrink med krut i. 

Inga kommentarer: