lördag 13 juni 2020

Lommabon, Janne 82, introducerade svenska köttbullar i Durban, Sydafrika

Det finns möten. 
Och så finns det möten som sätter sig. 
Janne och jag brukar de senaste åren sammanstråla med våra elskoter på Centrumtorget i Lomma. 
Inget märkligt med det. 
Vi pratar om ditt och datt och löser diverse världsproblem. Det är däremot givetvis hur märkligt som helst. 
Janne är för övrigt en mycket behaglig person. 
Om våra tidigare liv i vår krafts dagar tas av någon anledning aldrig upp. Jag har givetvis förstått, att Janne har en jätteskopa med livserfarenhet. 
Denna sköna sommarlördag med endast den ständigt irriterande vinden i sitt sköte, beslutade jag lyfta på locket till Jannes tidigare liv. 
Det gick trögt, men så kom det. 
”Jag har introducerat Swedish meatballs i Durban,” berättar plötsligt Janne, för mig. Jag stirrar förvånat på honom. 
Svenska köttbullar i Durban, Sydafrika? 
Durban är en hamnstad i provinsen KwaZulu-Natal i Sydafrika, vid Natalbukten cirka 50 mil sydöst om Johannesburg. 
”På den tiden var jag sjöman. Arbetade som köksmästare ombord, men fick malaria. Så jag fick mönstra av i Durban. Sedan blev jag frisk. Under tiden jag väntade på nästa båt, tog jag jobb på en restaurang i Durban som köksmästare. Det var då jag introducerade svenska köttbullar på menyn. Det blev succé,” fortsätter Janne och vi myser ikapp i solskenet. Blir nästan på sugen på köttbullar. 
Hemma i Sverige har Janne varit kock på dåvarande Bjerreds Saltsjöbad och Grand Hotell i Lund, men det är en helt annan historia. 
Det räcker med svenska köttbullar i Durban. 
Vad Janne helst lagar till sig själv? 
Tournedos Rossini.
Tack Janne, för storyn.
Köttbullarna i Durban satt som smäck. 
FOTNOT: VM i fotboll 2010 spelades också i Durban, bland annat semifinalmatchen mellan Tyskland-Spanien 0-1.

Inga kommentarer: