söndag 7 juni 2020

Min svarta jultomte ger mig huvudvärk i försommarens blomster

Mitt under värsta coronakrisen, rasar hetaste demonstrationerna världen runt. De massiva protesterna mot våld mot svarta människor med start i USA, kan få det livsfarliga viruset skena gatlopp. 
Folk tycks skita fullständigt i om de blir smittade av covid-19. Vilket naturligtvis är hur galet som helst. 
Black Lives Matter-rörelsen har tagit över taktpinnen. 
Det får mig tänka på rasismen och min svarta jultomte. 
Min mamma hade den alltid i skyltfönstret till sin damfrisering på Ellstorp i Malmö, för 65 år sedan. 
Till varje jul åkte tomten fram. 
En svart jultomte på den tiden var som än idag väldigt unikt. 
Då tyckte ingen det var konstigt alls. 
Då slog ingen sönder fönsterrutan och sabbade tomten. 
Det som ger mig huvudvärk i försommarvärmen, är om tomten fått stå orörd i skyltfönstret salighetens år 2020?
Tror knappast det. 
Så illa ställt är det alltså med världen. 
Min mamma hävdade alltid allas rätt till lika värde. 
En klok mamma. 
Jag håller fullständigt med henne. 
Än idag, naturligtvis. 
God Jul i sommar, så galen är världen.

Inga kommentarer: