tisdag 11 februari 2020

USA: presidentvalet ett pensionärsrace-en ung bög sticker ut

Idag skruvas tempot upp, i kampen om Demokraternas kandidat i höstens presidentvalet i USA. New Hampshire som efter röran med röstningen i Iowa, är den andra delstaten som kan avgöra slaget. 
Det är inga ungdomar, precis. 
Medelåldern väldigt hög för ett sådant tufft jobb. 
Det faller sig naturligt, att jag tänker på deras hälsa. För det är faktiskt rena rama pensionärsracet vi nu skådar. 
Ja, förutom bögen då, Pete Buttigieg. 
Rena ungtuppen i sammanhanget med sina 38 år. 
Bernie Sanders som tror sig ta hem New Hampshire fyller 79 år i höst. Han har en hjärtattack i bagaget. 
Medicinerar, naturligtvis. 
Har viftat med tre läkarintyg som bevis på att han är helt frisk. 
Joe Biden ska fylla 78 år. 
Lider av förmaksflimmer, ett oregelbundet hjärtslag, allergier samt tar lika stora medicindoser som jag själv dagligen stoppar i mig. 
Elisabeth Warren är enligt läkarna, en mycket frisk 70-årig kvinna. Hon sägs vara fräsch som en nötkärna. 
En annan frisk nötkärna är också, Pete Buttigieg, 38 år. 
Han är helt öppen med att han är bög. 
Rätt fantastisk i ett starkt konservativt USA. 
Han får min röst: dels för han är ung och frisk, dels gillar jag främst hans kamp för allas rätt till sjukvård i USA. 
Paret Clinton gick i väggen på den frågan. 
Obamacare blev i slutändan en rörig historia. 
Hur ska Pete Buttigieg klara av Donald Trump i ett presidentval? 
Ja, det är en helt annan fråga, men ack så spännande. 
En bög mot denna machofigur. 
Ja, jävlar. 
Andra sidan. 
Allt är möjligt i USA.

Inga kommentarer: