söndag 9 februari 2020

TV-soffan i kaos: Stavhoppet som slog ut Melodifestivalen

Jag minns inte den exakta tiden. 
Jag växlade över till Duplantis stavhopp på 6.17 meter, samtidigt som någon sjöng i rutan. Melodifestivalen utslagen av ett makalöst stavhopp som världen aldrig tidigare skådat. TV-soffan exploderade. 
Inte nog med det. 
Anna Bergendahl sopade banan med deltagarna och vann som jag tippat Mello. Allting blev hur tokigt som helst. 
Kaffekopparna for i luften. 
Jubel. 
Det kändes som jag plötsligt fick full pott. 
Mitt intresse för stavhopp väcktes 1954 EM i Bern. Jag var åtta år och fått en riktig fotboll i födelsedagspresent. 
Stavhopparen, Ragge Lundberg (1924-2011), tog silver, klarade 4,40 med en styv stålstav. Jag var såld för evigt på stavhopp. 
I Malmö såg jag 1991 på plats, när Sergej Bubka höjde världsrekordet till ofattbara 6,10. Förstå då min glädje över Armand Duplantis enorma världsrekord på 6,17. Fullständigt ofattbart. 
En stavhoppare slog ut Melodifestivalen med råge. 
Redan under söndagens förmiddag, fanns det mer än 23 000 000 miljoner sökningar på Google och namnet Duplantis. 
Jag ryser. 
Vad månde bliva? 
Hur många sökningar Bergendahl fick på Google? 
1 270 000. 
Inte illa pinkat det heller. 
Rockbäck då? 
Jo, 11 000, om nu någon undrade.

Inga kommentarer: