måndag 17 februari 2020

Krossad Zlatan staty har blivit kultur

Plötsligt befinner sig fotbollen i finrummet. 
Jag har naturligtvis följt vandringen, av en sönderslagen och avsågad Zlatan staty från sport- till kultursidorna. 
Det kan många gånger bli en märklig läsupplevelser, när det fina folket ger sin förklaring till dådet. 
Nu senast är det författaren, konstvetaren och kritikern, Linda Fagerström, som i Sydsvenskans söndagstidning luftar sina åsikter i en storslagen uppslagen artikel. Hon skriver. Jag citerar i korta drag: 
”Vi vet inte om det var kränkta supportrar eller vandaler med rasistiska motiv eller något helt annat som ligger bakom dådet.” 
Jag vet Linda. 
För jag har varit MFF:are i 65 år. 
Följt laget i vått och torrt. 
Har lärt mig genom åren hur supportrarna tänker. 
Zlatan köper in sig i Hammarby med en 25 procent ägarandel. 
Det är en affärsuppgörelse. 
Inte mycket att bråka om. 
Sedan kommer det som får MFF-supportrarna att gå i taket. Zlatan firar köpet med att ställa upp på bild och vifta med Hammarbys klubbtröja. Det är i supportrarnas ögon en fientlig handling. 
Dessutom passar han på göra några mindre kloka uttalande som, ”Jag ska hjälpa Hammarby bli bäst i Skandinavien.” 
Det är nu det börjar brinna bland MFF:supportrarna. 
Det är nu toalettringen placeras på Zlatan statyns huvud. 
Det är nu allt börjar och slutar med att statyn totalt krossas. Blir i ett nafs Sveriges hetaste staty på mången goda dagar. Den totalt okända skulptören, Peter Linde, blir plötsligt världsberömd. 
I alla fall i Sverige. 
Snart nog vaknar kulturfolket ur sin djupa dvala. 
Kulturen tar över från sporten. 
Då kan mycket gå fel. 
Och det gör det. 
Det fina folket kan jag konstatera, har ingen aning alls om hur supportrar till ett fotbollslag kan agera. 
När känslorna svämmar över, finns inga spärrar. 
En klassiker är när supportrar till IFK Göteborg 1970 stormade planen i Örebro, och grävde upp målstolparna. 
Fast det är inte bara fotbollssupportrar som våldför sig på konsten. 
"Den lille havfrue" har sprängts, stympats och misshandlats i varierande syften. Halshuggen två gånger, så det så. 
Ett illdåd som inte går att försvara. 
Även avsågningen av Zlatan statyn blev alldeles för mycket. 
Det hade räckt med toaringen.

Inga kommentarer: