måndag 3 februari 2020

Lomma Vårdcentral slår till mot coronaviruset

När jag idag besökte Lomma Vårdcentral, möttes jag av ovanstående plakat, innan jag ens kommit innanför dörrarna. 
Texten glasklar: 
”Om du vistats i Wuhan eller närliggande städer i provinsen Hubei, Kina, senaste 14 dagarna och söker för luftvägsinfektion och/eller feber: Gå inte in på mottagningen! Ring på ringklockan eller ring telefonnumret ovan.” 
Det där var ord och inga visor. 
Plötsligt kändes det som det farliga kinesiska viruset hamnade i mitt knä. Kom mig så nära, att jag nästan kunde lukta på skiten. Trots det är över 1068 mil mellan Lomma-Wuhan i Kina. Med bil, vill säga. 
Det skulle ta, minst, 127 timmar och 2 minuter, att färdas. 
Kändes obegripligt obehagligt nära. 
En sköterska inne på Lomma Vårdcentral upplyste mig klockan 13.00 under måndagen, att inget fall har rapporterats. 
Det var väl för väl, i alla fall. 
Jag undrar vad den där märkvärdiga kinesiska ambassadören i Stockholm, har att säga om saken. 
Han kanske vill att landets vårdcentraler tar ner skylten. 
Hur som helst, så har han tystnat. 
Det skulle till ett kinesiskt virus, för få honom hålla klaffen.
FOTNOT. Någon inom sjukvården, lämpligen Region Skåne, har stavat fel till coronavirus. Det blev av bara farten ett borttappat r, coronavius. Folk fattar säkert ändå.

Inga kommentarer: