söndag 3 mars 2019

Vasaloppsflopp: Tröttnade på leta efter skånsk snö som inte fanns

Det här är Josefin Larsson. Hon arbetar som verksamhetschef på Kiropraktor Kliniken Laurin i Malmö. Josefin är också sedan många år tillbaka min kiropraktor. Ja, utan hennes insatser, hade jag varit rullstolsbunden i dag.
Inget snack om saken, så är läget. 
Josefin är välutbildade med akademisk examen i hantverket om människokroppens alla knotiga delar. Även den medicinska biten finns med i utbildningen. 
Medan jag är en ålderman. med en rad tunga sjukdomar som toppas med ett fält fyllt med soffpotatisar, är Josefin en ung vältränad kvinna. 
Tvärt emot Gubben Rockbäck, alltså 
Den kombon har visat sig vara ytterst effektiv. 
Idag borde egentligen Josefin kört Vasaloppet. Hon ställde in. Vi har inte haft någon snö denna vinter att tala om i Malmöregionen. 
Det är en bristvara för den som ska träna till ett Vasalopp. 
När Josefin senast körde de nio mil långa kraftprovet mellan Sälen-Mora 2016, blev träningen inför loppet lite si och så. 
Mest fick hon jaga efter snökornen som en dåre. 
”Varje helg fick jag köra 50-60 mil för hitta snö. Det håller inte i längden. Annars hade jag gärna kört Vasaloppet i år. Det var jättekul,” berättar Josefin för mig. 
Trots detta körde hon 2016 in på en storslagen tid. Det tog 8:50:48. Alltså under tio timmar. Vilket är en lysande tid med tanke på träningsförhållandena. Hon slog till och med Måns Zelmerlöv med 17 minuter. 
”Jag körde om honom i spåret,” konstaterar Josefin som den mest naturligaste saken i världen, Inte nog med det. 
Även den italienske Formula 1 föraren, Paolo Barilla, fick vika ner sig för Josefin Larsson i spåret. 
Så nu vet ni, vem som håller styrsel på Gubben Rockbäck: superkvinnan Josefin som också har fixat klassikern. 
FOTNOT: Bra att veta. Frikort eller högkostnadskort accepteras hos Kiropraktor Kliniken Laurin.

Inga kommentarer: